Hanoi --> Danang --> Hoi an

Och efter en till dag i Hanoi skulle jag ta nattåg till Danang, där jag skulle byta till buss till Hoi an. Tåget gick 23.00 så jag hade en del dötid innan dess, var tvungen att checka ut vid 17.00 så satte mig på en resturang och tog det lugnt. Nämnde väl också att hostelet jag bodde på hade gratis öl en timme under kvällen, så lyckades även knäcka ett par styckna med några som bodde i samma dorm som mig. Tog sedan en taxi i ÖSregnet och hoppade på tåget och sov som ett as, i stort sett. Lyxade till det med första klass och sov faktiskt nästan hela vägen, till och från. Kan verkligen rekommendera att ta tåg i Vietnam, åtminstone "soft sleeper", som första klass kallas. Hela resan gick bra förutom en vietnamesisk snubbe som blev lite väl vänlig, men gick därifrån så det var lugnt sen. Efter 15-16 timmar på tåget var jag framme i Danang, hade läst att bussen till hoi an skulle gå bara en kort bit ifrån tågstationen. Taxisnubbarna sa såklart att det inte alls var möjligt att gå heeeela vägen dit, det är ju över fem km!!!! Det tog nog knappt fem min att gå dit! Att lyssna på taxi/moped/tuktuk-snubbar är det dummaste man kan göra, de vill aldrig hjälpa en, bara lura av en pengar. Även när jag kom till stationen i Hoi an försökte de med samma sak, de sa att det var lver sju km till ett visst område jag skulle till. 10-15 min tog det att hitta hotell, jäkla rövare! Mötte upp ett par av mina klasskompisar första kvällen i Hoi an, första gången som vi träffades. Dagen efter var det dags att bosätta mig på strawberry garden homestay där jag nu bor och kommer göra i ca två månader till. 

På stationen i Hanoi 


Buss till Hoi an



Home sweet home, för tillfället. 













Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mux

RSS 2.0